آخرین خبرها
صفحه اصلی » یک دقیقه با یار مهربان

یک دقیقه با یار مهربان

در این صفحه،متن هایی کوتاه که از کتاب های مختلف انتخاب شده اند را با هم میخوانیم.

  1. منظور از چند بعدی بودن چیست؟

باید بدانیم منظور از چند بعدی بودن این نیست که به دنبال همه تخصص‌ها و مهارت‌ها رفته و در تمام زمینه‌ها عالم باشیم.
بلکه منظور این است که علاوه بر تخصص در رشته خودمان که به آن مهارت سخت می‌گویند، مهارت‌های مربوط به توانایی‌های فردی‌مان که از آنها به عنوان مهارت‌های نرم یاد می‌شود را نیز به خوبی تقویت کنیم. به عنوان مثال یک جوشکار علاوه بر اینکه باید جوشکاری با قوس الکتریکی را بداند و انواع الکترودها را بشناسد لازم است تا حدودی سواد مالی و حسابداری نیز داشته باشد تا بتواند دستمزد کارهایش را حساب کند. همینطور باید مهارت ارتباطی‌اش آنقدر بالا باشد که بتواند با همسر و فرزندانش به خوبی رفتار کرده و حداقل روش پختن چند غذا را بداند تا گاهی برای آنها آشپزی کند!
نیاز نیست که یک مهندس تعمیرات مکانیک که کارش تعویض بیرینگ پمپ‌ها و موتورهاست از تعداد دور سیم پیچ‌های استاتور موتور خبر داشته باشد، اما نیاز است که توانایی حل مسئله و تصمیم‌گیری را بداند، نیاز نیست که یک قهرمان دو میدانی به ورزش‌های دیگر همچون فوتبال مسلط باشد یا خوانندگی کند بلکه نیاز است که مدیریت زمان را به خوبی درک کرده باشد.

📖 برگرفته از #کتاب: جغرافیایت را بزرگ‌تر کن. هادی گودرزی

۲٫ هویت‌یابی
جیمز مارسیا بر اساس نظریه اریکسون، سبک‌های هویت‌یابی را به چهار دسته تقسیم می‌کند.

الف) ضبط هویت:
در ضبط هویت عناصر و اجزای هویتی هموچون ارزش‌ها و باورها بدون وارسی پذیرفته می‌شوند. در واقع این سبک حاصل انجماد فکری است، افراد در این سبک انعطاف ناپذیر و متعصب هستند و توانایی کافی برای دفاع منطقی از عقاید و ارزش‌هایشان را ندارند.

ب) کسب هویت:
پرسشگری فعال درباره‌ی خود و تعریف خویشتن، ویژگی هویت کسب شده است.
در این سبک هویتی مواضع، باورها و ارزش‌ها توسط فرد تعیین یا دست کم در صورت اقتباس از دیگران مورد وارسی قرار می‌گیرد و گزینش می‌شود.

ج) وقفه هویت:
در این سبک افراد در حال تجربه بحران هویت هستند و هنوز کاملا مواضع خود را شکل نداده و به پاسخ قطعی نرسیده اند، افراد در این سبک بین نظر خود و دیگری تعارض‌هایی دارند. افرادی که این دوره را به خوبی پشت سر می‌گذراند حساس و جستجوگر هستند و کسانی که در این وهله به خوبی از پس هویت‌یابی بر نمی‌آیند، مضطرب و مردد و جزم اندیش هستند.

د) هویت آشفته:
این گروه دچار بحران هویت نیستند و اساسا برایشان چنین مسئله‌ای مطرح نیست. در واقع این گروه وهله نوجوانی را در حالی پشت سر گذاشته که هنوز تصویر یکپارچه‌ای از خود ندارد. این گروه دچار نوعی بدبینی، گیجی و سردرگمی است.

نبع: #کتاب زمینه های روانشناسی هیلگارد، ترجمه محمد تقی براهنی، فصل سوم (رشد روانی)

۳٫ تفاوت مسئله با مشکل
پیش از تبدیل مشکل به مسئله، بهترین اقدام، اقدام نکردن است. با بخشنامه نمی‌توان مشکلات را حل کرد. باید ابتدا آن‌ها را به مسئله تبدیل کرد.
به عنوان مقدمه، باید تفاوت مسئله از پرسش و مشکل مشخص شود. مشکل، سطحی‌ترین نمود یک پدیده است که متخصص و غیر متخصص می‌توانند آن را مشاهده کنند. تنش، فقدان تعادل و وجود رخنه‌ای ظاهر و آشکار خبر از بروز مشکل دارد. مشکل احتمالاً مرکب از مسائل متعدد محتمل است؛ و به همین دلیل، کلی، فراگیر، و لذا مبهم و نا متمایز است (مثال: درد در جایی از بدن). مسئله بر خلاف مشکل امری واضح، روشن، متمایز و معین است و در سطح ژرف‌تری قرار دارد که با ابزارهای متخصصان قابل رصد است.

منبع: کتاب اخلاق حرفه‌ای، نوشته‌ی احد فرامرز قراملکی. نشر مجنون. فصل شانزده

۴٫ کار تیمی

کار تیمی و همکاری نشان می‌دهد چگونه کاری به شکل موثر انجام شود. شیوه های مبتنی بر تیم وقتی که با موفقیت اجرا می‌شوند بهره وری بالا افزایش رضایت و سلامت کارکنان منجر می‌شوند از ارزش‌های دموکراتیک ما حمایت می‌کنند.
اکثر مردم امروزه در یک یا چندین تیم فعالیت می‌کنند. متاسفانه این تیم‌ها اغلب با حداکثر توان خود کار نمی‌کنند یکی از موانع بزرگ در اجرای موفقیت آمیز کار گروهی این است که افراد برای مشارکت در گروه به درستی آموزش داده نشده‌اند.
هنگامی که کتاب گروه‌های پیشرو (چگونه تیم سطح برتر ایجاد کنیم) را می‌خوانید، دو توانایی کسب می‌کنید و اعتماد به نفس در تبادل موثر اطلاعات برای ایجاد اعتماد و مسئولیت و همچنین ایجاد مرزهای واضح برای خلق آزادی و مهارت مدیریت خود برای به دست آوردن نتایج بزرگ نیز از جمله دستاوردهای این کتاب برای شماست.

📖 معرفی کتاب: گروه‌های پیشرو، چگونه تیم سطح برتر ایجاد کنیم. اثر کن بلانچارد

۵٫ مهارت های زندگی

مهارت‌های اداره زندگی و یا زندگی کردن، بسته به نوع شخصیت، فرهنگ و اعتقادات ما متنوعند، ولی در تمامی فرهنگ‌ها و آیین‌ها بهترین روش اجرای یک زندگی را مهارت‌ها و هنر زندگی کردن می‌گویند.

📖 بخشی از مقدمه‌ی کتاب «مهارت‌های زندگی نوین»، نوشته‌ی محمدعلی اقلامی

۶٫ مهارت های زندگی

مهارت‌های زندگی مجموعه‌ای از مهارت‌ها و شایستگی‌های فردی و گروهی است که افراد را برای زیستن در این هزاره توانمند می‌سازد.

همزمان با یادگیری، تسلط و استقرار در این مهارت‌ها، فرد علاوه بر رسیدن به آرامش و تعادل در زندگی فردی و اجتماعی، به ایفای نقش در زندگی خود می‌پردازد و با مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی مناسب به نیازهای فردی و اجتماعی زندگی انسان امروز، الگوی متفاوتی از زندگی یک انسان آگاه، آزاد، مسئولیت‌پذیر و تجربه‌گرا را به نمایش می‌گذارد.

📖 برگرفته از #کتاب مهارت‌های زندگی، نوشته‌ی منصور دهستانی

ALLCHANNELS

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE